Lyhyesti
Olen laittanut kyseisen kyselyn useaan paikkaan mietintään. Mm. perusturvalautakunnalle ja vanhusneuvostolle.
Mäntyharjun terveyskeskuksen akuuttiosastolla on käytännössä jatkuvasti 25 potilasta, vaikka puhutaankin 21 paikkaisesta osastosta. Paljon mitoituksen pitää olla terveyskeskuksen osastolla. Siellä taitaa olla 9 pitkäaikaspaikkaakin sisällytettynä tuohon 25 paikkaan. Mikä on mitoituksen oltava ja täyttyyköhän se?
Onko mahdollista ja oikein, että kaavaillaan akuuttiosaston pienentämistä 15 paikkaan, miten se käytännössä toteutuu?
Kotihoidon kohdalla sivuillamme on ilta ja yöhoitoon 5km:n raja ja käytännössä puhutaan päivisinkin 10km:n rajasta, että hoitoa saa kotiin? Onko tosiaan olemassa kilometrirajat, jolloin jos ei ole tietyn km rajan sisäpuolella, joutuu hoitamaan itse palvelut kotiin tai muuttamaan rajojen sisäpuolelle?
Palvelusetelin käytöstä vielä, että palveluseteliä ei saa käyttää samaan aikaan, jos kotihoito käy muulloin. Onko näin? Esim. suihkuun ei saa palveluseteliä, jos asiakas haluaisi vaikuttaa, vaikka siihen, että pesijä olisi sama.
Terveyskeskuksen yksi osasto suljettiin ja potilaat siirrettiin tilapäistiloihin Palvelukeskus Ruskahovin alakertaan väestötiloihin. Miten kauan tämä tilapäisjärjestely pysyy ja onko se laillista?
Kotihoidossa ei voi hoitajamitoituksia laskea, mutta kuitenkin käytännössä aina normaalilistojen väliin jaetaan lisää töitä. Tilapäisiä käyntejä ja ja toisten töitä. Kerrotaan, että kun kauppareissukäynteihin on otettu erikseen työntekijä, on se hoitajakäynneistä pois, joten yhden työntekijän työt jaetaan lisäksi ns. laskettuihin normaalikäynteihin. Kotihoidossahan on mobiilit käytössä, joista voi työaikoja seurata. Kyllä siellä välillä tiukoilla ollaan ja viimeisin saa aamupalansa 10.30, mistä usein kuuleekin kritiikkiä, mutta kun hoitajat ei voi olla samaan aikaan jokapaikassa.
SAS-jono. Tietolähteestä riippuen 10-40 jonossa palveluasumispaikkaan. Miten tämä yhtälö aiotaan ratkaista?
Olen huolissani Mäntyharjun tilanteesta.
Tanja Hartonen-Pulkka