Mäsekin toiminnan jatkuvuus

Oheisen eriävän mielipiteen jätin pöytäkirjan liitteeksi, koska olin ainut, kuka olisi halunnut selvittää mahdollista Mäsekin purkamista:

Kunnanhallituksen konsernijaoston kokouksessa 9.10.2017 (13 pykälä) pohdimme vaihtoehtoja elinkeinoyhtiö Mäsekin tulevaisuudesta. Jätän konsernijaoston lausunnolle eriävän mielipiteen, koska olisin selvittänyt ensisijaisesti elinkeinoyhtiön mahdollisen purkamisen ja henkilöstön siirtämisen kuntaan, joilla keinoin Mäntyharjun tulevaisuuden rakentamista jatkettaisiin niinkuin muissakin pienemmissä kunnissa.

Kunnanhallituksen konsernijaoston jäsen

Mäsekin toiminnassa on Mäntyharjun kuntalaisten rahoja. Luottamushenkilöt eivät voi puuttua mihin yhtiön hallitus ne laittaa. Mitä menee rahaa palkkioihin siellä ja mahdolliseen toimitusjohtajan palkkamiseen. Luottamushenkilönä ei tiedä mitään mitä sisäpiirissä tehdän ja otetaanko pienemmät yrittäjät mukaan. En ole itse koskaan päässyt sisään mitä siellä tapahtuu, enkä etukäteen tiedä suunnitelmista, että asioitten kulkuun voisi vaikuttaa. Uusien yritysten aloittajia on tähän asti 9 kpl. Vastaavasti lopettaneita 10kpl. Lista , jossa Mäsekin papereissa lukee aloittaneista yrityksistä, ei ole yhtiöllä suoraan välttämättä mitään tekemistä yrityksien perustamisien kanssa. Ryhmässämme olimme keskustelleet asiasta ennen virallista keskustelua, ja tulimme tulokseen, että Mäsekin lakkauttaminen olisi syytä pitää vaihtoehtona.

Muissakaan kunnissa ei ole yhtiötä elinkeinoelämän kehittämiseen. Kunnassa on työntekijät, jotka ovat motivoituneet markkinoimaan kuntaansa ja tekemään töitä. Mitä konkretiaa voi laskea Mäsekin tehneen kuin pienen esitteen kiinaksi Mäntyharjusta tehdashalleineen?

Tottakai Mäsek siis jatkaa toimintaansa. Toivotamme onnea ja menestystä vaativaan työhön meidän kaikkien yhteiseksi hyväksi ja lisää työtä ja työpaikkoja Mäntyharjuun!

Tottakai yritystoiminta on se mikä pitää Mäntyharjua pystyssä ja työpaikat. Mutta yrittävä kulttuurikunnan sijaan alkaa tuntua siltä, että kunta kehittää urheilutoimintojaan enemmän.
Pitäisikö muuttaa sloganiksi Urheileva kulttuurikunta.