Hellekesä takana

Kesällä oli pitkä hellekausi, josta jotkut nauttivat. Sairaat ja iäkkäät eivät välttämättä nauttineet ja hellekesä on tehnyt tiukkaa. Toivottavasti vanhukset pärjäsivät hyvin omissa kodeissaan ja saivat asuntoaan jollain menetelmällä viilennettyä omaisten avulla. Laitosmaisissa olosuhteissa hoitajat huolehtivat nesteytyksestä jatkuvalla tuputuksella ja painoivat itsekin työssään hiki päässä ilman ylimääräisiä taukoja, johon ei ollut aikaa. Samoin kotihoidossa oli tukahduttavaa, autossa oli kuuma. Piti myös muistaa huolehtia hoitajana omasta nesteytyksestä, että jaksaa. Laitoksissakin oli raskasta kuumuudessa ja joillain vanhuksilla ei ollut tuulettimia huoneissaan ja ilma seisoi. Huolehditaan vanhuksistamme. Kohtuullisesti kuitenkin selvitty, valitettavasti lehtiartikkeleiden mukaan jonot kyllä sairaaloissa lisääntyivät. Tähän ei olla Suomessa totuttu.

Myös eläimet ovat kärsineet janosta ja on kehotettu laittamaan vettä näkyviin myös heille. Mäntyharjussa ei edelleenkään ole eläimille uimapaikkaa osoitettu, vaikka allekirjoittanut on ollut mukana kahdessa eri aloitteessa aiemman teknisen johtajan aikana. Muualla ollaan tämän asian suhteen edistyksellisiä. Voisiko edelleen toivoa koirien uimapaikkaa Mäntyharjuun? Kaikilla ei ole uimarantaa käytettävissään ja kylttejä on ollut näkyvissä, että ei koirille, ei koiria rantaan. Uskoisin entisenä kennelyhdistyksen puheenjohtajana, että tähän aloitteeseen lähtisi mukaan kennelyhdistyskin uudestaan, niin kuin oli aiemminkin aloitteellinen. Myös perussuomalaisten valtuustoryhmä tukee asiaa. Parempi, että olisi osoittaa paikka, niin ei tarvitse yleisiä uimarantoja käyttää koirien uittamiseen ja saada paheksuvia katseita osakseen.

Kunnan tarvitsisi läheltä taajamaa vain osoittaa paikka, ja laittaa kyltti SALLITTU KOIRILLE ja kunta ei vastaa mahdollisista vahingoista. Paikan raivaamiseen saadaan varmasti vapaaehtoisia, jos kunnalla ei ole varaa. Vetoan siis miettimään asiaa uudestaan hellekesän jälkeen, nyt kun ilmapiiri on muuttunut Mäntyharjua kehittävämpään suuntaan. Huolehditaan myös eläimistämme.

Kesä meni jo. Odotellaan uutta ja varaudutaan helteeseen. Syksyn jatkoa jokaiselle.

Kunnanvaltuutettu (Ps)

Kirjoitettu 22.8.2018