Jonotus on maksuton

Terveyskeskuksen jonot eivät varmasti ole mielekkäitä. Itse olen jonottanut siellä myös asiakkaan kanssa. Vieressä toinen odottaa vuoroaan ja oksentaa kuppiin. No jo, sellaista se jonotus on, vaikka olisi aikakin, mutta ilman varausaikaa jono kasvaa ja ihmiset tuskastuvat. Sairaana ei ole kivaa jonottaa yhtään ylimääräistä ja taudit tarttuu. Työssäkäyvän olisi päästävä töihin, jos sairaus ei edellytä sairaslomaa, ja siellä sitten jonotat. Olen saanut paljon negatiivista palautetta tk:n jonotussysteemistä. Sen päätöksen tekivät viranhaltijat ilmeisesti johtoryhmässä, jota olivat valmistelleet pitkään ja heidän mielestään se toimii. Tietenkin, ei heidän tarvitse jonottaa siellä.

Luottamushenkilöillä ei ole mitään tekemistä uuden systeemin kanssa. Uutta toimintatapaa ei esitelty kehittämisjaostossa, eikä kunnanhallituksessakaan. Se on työnjohdollista, operatiivista johtamista. Mielelläni olisin minäkin sanonut sanasen asiaa. Luin lehdestä asiasta niinkuin muutkin.
Kannattaa varmaan laittaa palautelappusia odotusaulaan ja palautelaatikko. Vai onko siellä jo? Vetää yhteen, ja miettiä johtoryhmässä, oliko kokeilu sen arvoista. Lehdessä oli kyllä jo aiemmin juttua, miten hyvä malli on. Onko kuntalaisten mielestä? Viranhaltijan kannattaa mennä kuumeessa jonottamaan päivystykseen ja katsoa miten mukavaa se on, kun toiset menee jonon ohi.

Saa sillä kyllä jonoa pienemmäksi. Jää ennemmin kotiin.

Tanja naama

Kirjoitettu 27.6.2015