Tervetuloa senioripuistoon asumispalveluiden tai palveluasuntojen lähiöön!

Olen ollut aikoinani kaikenlaisia monikansallisia attendoja vastaan osaltaan niiden veroparatiisileiman vuoksi. Olen nyt työskennellyt parisen vuotta ruohonjuuritasolla vanhuspalvelujen parissa sekä palvelutaloissa että kotihoidossa kolmen eri kunnan alueella. Tällä ”sisäpiiritiedolla” toivotan Attendon ja sen toisenkin, jota ei vielä nimeltä mainittu, tervetulleeksi Mäntyharjulle tarjoamaan vanhuspalveluja omilla konsepteillaan. Kaikkia palvelujentarjoajia tarvitaan jo palvelujen laadun ja kehityksen kannalta. Työpaikatkin ovat tervetulleita ja kilpailu työvoimasta voi tuoda helpotusta työntekijöiden työssä jaksamiseen, mikä tuntuu tällä hetkellä olevan kuuma puheenaihe koko valtakunnassa.

Tosiasia on se, että meidän nykyiset ja tulevat seniorit tarvitsevat erilaisia asumiseen ja palveluihin liittyviä ratkaisuja. Kotihoidon tehokkuutta ja sillä saatavia säästöjä on hehkutettu niin pitkään, että kotihoidossa olevat hoitajat ovat palaneet jo karrelle hehkutuksen määrästa ja asiakkaiden yksilölliset tarpeet ovat unohdettu siinä sivussa. Tällä hetkellä niin Mäntyharjulla kuin valtakunnallisestikin tehostetun palveluasumisen paikkoja jonottaa liian moni. Kaikkea ei voida tehdä kotona. Kotihoidon ongelmia ovat vanhusten yksinäisyys ja turvattomuus, joka korostuu muistisairailla.

Sote ja miten se järjestetään, aiheuttaa harmaita hiuksia kaikkialla. Se saa aikaan kilpavarustelua sairaaloissa ja muissakin terveydenhuollon yksiköissä. Toisaalta se jarruttaa joidenkin päätösten tekemistä. Jos nyt kuitenkin uskotaan, että sote tulee ja itsehallintoalueet siinä sivussa tai toisinpäin, niin kannattaako Mäntyharjullakaan panostaa erilaisiin suunnitelmiin ja kehityshankkeisiin soteen liittyvissä asioissa. Emmekö voisi vain toivottaa tervetulleeksi sekä Attendon ja pari muuta, joilla on valmiit reseptit niin vanhustenhoitoon kuin muihinkin terveydenhuollon ja sosiaalipuolen asioihin. Maksetaan, mitä jaksetaan ja luotetaan markkinavoimiin hinnansääntelyssä.

Attendo on ilmoittanut rakentavansa varaamalleen ”puistotontille” vanhusten palvelutalon jopa ilman kunnan varauksia luottaen vanhusväestön maksukykyyn ja lisääntyvään palvelujen kysyntään. Antaa näiden monikansallisten ja muidenkin kilpavarustella meidät sote-aikaan ja purkaa hoitojonot. Kyllä se sote sitten päättää, kuka tekee mitä, mitä se saa maksaa ja kuka maksaa. Keskitytään mieluummin asioihin, jotka kunnille tulevat jäämään.

Ulla Sohlman
lähihoitaja