Valtuustopuhe 20.5.2015

Paljon on tehty. Paljon on tehtävää. Riippuu mitä tehdään ja mitä taloutemme kestää.

Väki vähenee. Yritämme pitää Mäntyharjun hengissä.

Arvostellaan kiinteistöjen kuntoa. Ihan asiasta. Tämä on ollut tiedossa jo ennen valituskierrettä, ja listaa on tehty. Tähän on tultu vuosikymmenien saatossa ja kaiken korjaaminen hetkessä on mahdoton tehtävä.

Olemme kuitenkin koko ajan yrittäneet rakentaa parempaa Mäntyharjua. Päiväkoti. Koulu. Nyt terveyskeskuksen saneeraushanke, josta keskustellaan tänään. Kokonaisuus pitää huomioida. On kunnantalon kohtalo mietittävänä ja samoin paloasema, Myllyrinne. Populus törröttää pystyssä. Onko Askeleenkaan kohtaloa mietitty. Harmi, että terve Varpasen koulu lakkautettiin ja myös Leppäniemen koulusta vastaavasti paljastui ikävä yllätys. Jäämme myös kaipaamaan palveluasumuspaikkoja vanhuksille, joita olisi lisättävä.
Keskustan kehittämishankkeen ympärillä oli monenmoista suunnitelmaa, kaikkiin en enää itse edes osallistunut, kun näin toteuttamisen mahdottomaksi ja ajanhukaksi. Saatiin me kyltti torille ja Kurkiniemeen uimaranta.

Muutoksia paljon. Henkilöstön on ollut vaikea seurata missä mennään. Jokainen siirtää toimistoaan ja yksikköään toisiin paikkoihin ja tehtäväkuvaukset muuttuvat. Joustavuutta on tarvittu nyt enemmän kuin koskaan. Näkyykö tämä säästöinä tai käytännössä miten muutokset ovat asioita helpottaneet, voidaan olla kuka mitäkin mieltä. Ja katsotaan miten uudistuksien kanssa kunnassamme käy, kun Sote-karhu jyrähtää. Meneekö investoinnit hukkaan ja muut muutokset vai oltiinko aikaamme edellä. Siitäkin voidaan olla montaa mieltä.

Kunnan työntekijöiden työhyvinvointia ylläpidetään ja sairaslomien sijaisuudet hoidetaan pääosin omin voimin. Tukeeko tuplavuorot, ja vapaapäiviltä töihin tulot hyvinvointia? Toiveita työvuorolistoissa on alettu ottaa enemmän huomioon ja on keskitytty perheen ja työn yhteensovittamiseen tällä tavalla. Koulutukseen on panostettu. Hienoa! Myös hoitajamitoituksiin on syytä puuttua ja katsoa, että hoitajamäärät ovat riittäviä ja täyttävät edes minimisuositukset.

Talouteen voidaan olla vielä tyytyväisiä. Vielä. Tulevaisuutta on vaikea arvioida. Kun ei ole sitä kristallipalloa. Aina voi yrittää ja pitää yrittää.

Ps, valtuustoryhmän Pj
20.5.2015