Vauvarahaa ei saatu Mäntyharjuun

7. helmikuuta jätimme Jenny Reposen laatiman aloitteen kuntaan yhdessä Mäntyharjun perussuomalaisten valtuustoryhmän kanssa. Aloitteen vauvojen muistamisesta siis allekirjoittivat Mäntyharjun perussuomalaisten valtuustoryhmä Jennyn itsensä lisäksi.

Lyhyesti kerrottuna esitimme, että kuntamme muistaisi lapsiperheitä 1.1.2017 alkaen 200 euron suuruisella vauvarahalla kuntaamme syntyvien uusien kuntalaisten johdosta.
Tämä aloite ei ottanut yhtään puheenvuoroa allensa, paitsi allekirjoittaneen. Verrattiin valmistelutekstissä jo olemassa olevaan vauvajuhlaan, jossa muistetaan jo vuoden aikana syntyneet vauvat jollain lusikkasetillä. (Järjestää MLL ja SRK) Osallistuneet perheet ovat selvityksen mukaan tyytyväisiä toimintamuotoon.

Emme halunneetkaan laittaa rinnakkain kyseistä tapahtumaa. Tämä aloite oli aivan eriasia. Tähän vauvajuhlaan olisi voinut tietysti yhdistää tämän 200 euron arvoisen lahjoituksen, kun asiat kerran haluttiin rinnastaa.

Valmistelussa todettiin, että vauvajuhlaa kehitetään edelleen. No jos joku muu keksii vastaavanlaisen aloitteen, se varmaan onnistuu. Ei olisi ensimmäinen kerta.

Siksi toisekseen, missään ei lue, kuka asian valmisteli kunnanhallitukselle ja kunnanvaltuustolle. Kuka siis oli sen takana, että vauvaraha katsottiin tarpeettomaksi, vaikka olisikin ollut iso askel oikeaan suuntaan auttamaan lapsiperheitämme lisää kuntalisän lisäksi (jonka aloitteen allekirjoittanut on laatinut alun perin kunnalle) ja olisimme saaneet lisää lapsimyönteisyyttä kuntaan kaikkien hyvien harrastustoimiemme lisäksi.

Olisimme toivottaneet lapset tervetulleeksi uudella tavalla Mäntyharjuun.

Valtuustosalissa otin ainoan puheenvuoron aloitteen puolesta. Aloitteen olisi voinut palauttaa uudelleen käsittelyyn ja valmisteluun (kuka sen sitten alun perin on katsonut tarpeettomaksi) mutta tunnuin yksin jäävän asian kanssa oman ryhmäni kanssa. Aloitteen käsittelykin kesti kohtuuttoman kauan 8kk. Jotkut menevät paljon nopeammin läpi. Jotkut asiat eivät ole vain tarpeellisia.

Me pidämme konkreettisista teoista, jotka auttavat ja tukevat kuntalaisiamme ja heidän hyvinvointiaan!

Valtuustoryhmän puolesta,
Tanja Hartonen-Pulkka Pj.