Yhdistyksen vastaukset Pitäjänuutisille

Pitäjänuutiset laittoi yhdistykselle kyselyä, josta otettiin vain satunnaisia poimintoja lehteen. Toinen kysely tehtiin myös istuville valtuutetuille, joista tehtiin satunnaisia pimintoja. Tässä yhdistyksemme kannanotto lyhyesti kokonaisuudessaan, mitä lehteen toimitimme.

1. Mitkä tulevat olemaan tärkeimmät teemat tulevassa vaalikampanjassa?

Lähipalveluiden säilyttäminen, kunnan pysyminen elinvoimaisena, asukkaita pitäisi saada lisää houkuttelevuudella. Kuntalaisten kuuleminen, osallistuminen ja läpinäkyvyyden lisääminen. Nuorten työttömyys huolestuttavaa.

2. Mikä on tuntuma ehdokasasettelusta, saatteko ehdokkaita yhtä paljon kuin edellisissä kuntavaaleissa?

Ehdokasasettelu vielä kesken, mutta samaan pyrimme kuin edellisissä vaaleissa.

3. Mitä on saatu valtuuston toimesta tehtyä kuluvalla valtuustokaudella ja mitä on jäänyt tekemättä?

Kuluva valtuustokausi on ollut hyvin häilyvää, josta avoimuus on puuttunut. Kulttuuri päätöksenteossa on muuttunut, luottamushenkilöitä ei informoida riittävästi kaikesta. Positiivista on liikuntaharrastusten tukeminen, joka näkyy meillä hyvin hoidettuina liikuntareitteinä ja Kisalan remontti etenee. Oman paloaseman tulevaisuus huolestuttaa. Perheiden hyvinvointiin voisi kiinnittää enemmän huomiota.

4. Kuntien suurimmat haasteet tulevan valtuustokauden aikana?

Riittääkö rahat ylläpitämään kuntien jäljelle jäävää toimintaa. Väestön ikääntyminen luo omat haasteensa.

Kirjoitettu 19.1.2017