Ostopalvelut, yritysvuokrat yms.

Valtuustoaloite 4.9.2013

Olemme huolissamme ostopalveluitten kasvusta ja syistä mistä se johtuu. Kuka tekee ostopalvelupäätökset ja millä aloilla ostoja syntyy. Mikä on kilpailutilanne ja ylipäätään kilpailutus ko. ostoissa? Kohteleeko ostopalvelut kaikkia palvelun tarjoajia tasapuolisesti ja mitkä ovat laatu/hintakriteerit ostopalvelun tuottajaa valittaessa? Onko tarjouksia pyydetty kaikilta tuottajilta, mitä ostopalvelu koskee milloinkin?
Mikä on kiinteistöjen arviointiin laitettava raha. Miten kiinteistöjen arviointi Mäntyharjussa tapahtuu, onko se myös tasapuolista kaikille yrittäjille, onko kilpailutusta suoritettu ja milloin?
Kolmantena asiana pyydämme myös tarkistamaan vuokrien tilannetta yritysten suhteen, millä perustella ne on hinnoiteltu ja ovatko vuokrat kilpailukykyisiä ja tasapuolisia.
Olemme saaneet tietoomme, että vuokrissa yritysten suhteen on hajontaa. Olemme myös saaneet tietoa, että ostopalveluita käytettäessä viranhaltija on valtasuhteessa, että ketä yritystä haluaa käyttää. Kiinteistöjen arvioinnin osalta usein vain todetaan, että tontti myydään siihen hintaan, mutta harvoin näkee kuka arvion on suorittanut. Tukeeko kunta kaikkia yrityksiä tasapuolisesti?

Perussuomalaisten valtuustoryhmä

Tanja Hartonen-Pulkka Pj